onsdag 17 mars 2010

Vegan hela dan

Det är full fräs på värmefläkten. Mina kinder förvandlas till två röda rosor, rödare än den normala kropps nyansen. Regelbundet får jag höra why are you so red in your face av folk som skrattar åt mig och nyper mig i kinderna som om jag vore en liten bebis, då jag suckar och förklarar för tionde gången på samma vecka att this is how i look och blir ännu rödare för att jag blir helt uppspelt och kanske blir lite generad, känner press eller börjar skratta. Jag blir röd i ansiktet vare sig solen har skinit på mig, jag har gjort något pinsamt, någon säger något så att jag blir generad eller charmad eller har varit på ett tungt träningspass eller inte. Självklart blir jag ännu eldigare under dessa ovanstående situationer, som ett brinnande klot, men vad folk inte riktigt förstår är att min hudtyp är röd och att det inte finns någon vettigare anledning till det än att jag föddes som en gingerkid.

Vart tvungen att stänga av fläkten nu innan jag svimmar, skönt är det i alla fall att känna hur huden slås av värme, fläkt efter fläkt. Idag har de nordliga vindarna bosatt sig i staden för det har varit kyligt som bara tusan och hela Wellington har nog gått runt och huttrat i takt med fotstegen på gatan. Som tröst köpte jag jättefina rediga höstskor, äkta läder som förhoppningsvis kommer att komma till stor användning när de röda löven börjar falla ned från träden och lägga sig som en vacker matta på marken.

Igår hade vi boogieboarding på Outdoor lektionen. Det var kallt och jävligt men med våtdräkt på gick den ann plus att det kändes extremt chill att glida på havets vågor ett tag för att sedan återgå till skollektionerna som om inget märkvärdigt hade hänt.

Nämvärt är att jag nu förtillfället är vegan. För första gången i mitt liv prövar jag på denna sortens diet eftersom jag har tänkt på det länge, vill pröva något nytt, se hur jag kommer att påverkas utav det och för att förnya och rensa kroppen lite. Det känns spännande och jag är ivrig över att få baka en massa vegan grejer och koka ihop påhittade röror. Eftersom min värdmamma är asiat så är det inga som helst problem för henne, hon vet hur det ska tas och jag kommer att investera nötter, avocado och annat smått å gött som vi annars inte brukar ha på köksbänken. Hur detta vegan tramseriet dök upp var då jag och Steph satt och fikade igår och då jag sade att jag skulle vilja testa att vara vegan och då Stephs respons typ var: I'M IN! Vi blev fruktansvärt pepp både två och eftersom vi bor nära varandra kan vi experimentera lite ihop och allmänt ge varandra support. Det här betyder inte att jag ska klippa veganlugg, bli uber feminist, bränna Bhn och krama om träd stup i kvarten. Det är ingen jag vill hitta mig själv kris. Utan det här är en liten förändring för några veckor framåt. Men vem vet, kanske kommer jag nu att upptäcka mitt sanna jag? Tiden är inne!

4 kommentarer:

  1. Det är en fröjd att läsa din blogg...lycka till med det nya...själv ska jag baka glutenfritt bröd idag ,idag igen,en ny test! Och ett exprement för oss nötallergiker till en röd pesto...puss på det röda nyllet !

    SvaraRadera
  2. Du är en rosa finfin Julia...har du sagt adjö till plånkan nu? Inget återfunnet?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Julia..röd eller inte. I love you!
    Mange hälsar Fett till Vegangrejen. PUSS du saknas. // Mirja w

    SvaraRadera
  4. julia! du är bara bäst. fy fan va rolig du är och inte konstigt om du skulle bli charmad därnere jag menar hur sötiz får man egentligen bli? puss auntie

    SvaraRadera