söndag 7 februari 2010

Storhelg i Welly

Ännu en helg i Nya Zeeland är avverkad. Igår var det reggae i stekande sommarväder som gällde. Eftersom att det igår var jamaicakungens födelsedag, självaste Bob Marley, så hölls en dagsfestival igång i en av Wellingtons orter för att hylla honom och hans musik. Det är trots allt mannen som fick just reggae världen att braka loss och musikgenren ett namn att minnas. Nya Zeeland är ett land som älskar reggae och man kan nog säga att reggae är en del av landets kultur. Jag tror att det är bakgrunden till den lugnheten som man så starkt upplever här. Också för att Nya Zeeland är två öar så långt ifrån resten av världens civilisation, ett land för sig självt. Det är coolt hur man faktiskt känner skillnaden på länders stämning och inställning. I Sverige är det så mycket hysteri och stress medan man i Nya Zeeland bokstavligt talat chillar. Jag har inte stressat på snart sju månader och det har varit ofattbart skönt och påverkat mig mycket. Namnet på tillställningen var såklart One Love, ordet som sammanfattar alla Bobbans vackra budord. Han är trots allt en sådan där artist som man aldrig kommer att växa ifrån, tröttna på eller sluta tycka om. Det blev i alla fall en chill eftermiddag med flera olika band, folk, rastamans och lite dans.

Wellingtons största festhelg har även gått av stapeln, sevens. En happening som lockar till sig människor från hela landet och även andra länder, då en stor rugbyturnering hålls igång, folk klär ut sig, då trafiken på en av huvudgatorna stängs av så att folk kan gå runt och mingla runt i sina maxade utklädningskläder och då folk i huvudsak går in för att supa järnet. Galen helg för många helt enkelt men också lugn för sådana som jag som bara gick runt och underhöll mig själv åt att titta på alla partypeople som gick in för det 100 procentigt med deras störtsköna outfits. Frukter, grönsaker, poliser, mackor, muslimer, horor, militärer, ja, you name it. Inte den roligaste helgen jag har haft i Wellington men helt ok. Nu är det dags att sova. En skolvecka står framför mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar