söndag 6 september 2009

Jag trivs bäst i öppna landskap

Nya Zeelands natur är andlöst vacker. Det känner jag redan nu och jag har inte ens besökt alla magnifika platser Dunedin har att erbjuda än. Och om mindre än tre veckor väntar en Sydöresa som garanterat kommer vara en mäktig upplevelse. Lyckligt lottad kan man kalla det, för jag befinner mig bergis i världens mest förtjusande landskap.

Jag tänker på hur vanliga söndagar innan skolveckan i Arvika kan se ut. Sova, slappa, dra en köpp på Sunday, träffa på Hogga på stan och även Porr Sven som sitter bänkad vid entren till palmviken. Låter i och för sig ganska soft, men det är nog mer den deprimerande söndagskänslan jag vill få fram i det här sammanhanget. Och så tänker jag på min söndag som jag har fått uppleva idag. Roadtrip med tre kineser och Caz för att ta oss till Tunnel Beach. Tyvärr var vägen dit avstängd idag, men Nya Zeeland kan det där med att överraska när man behöver. Och arrangerade guideturer är inte alltid det optimala, man kan man verkligen lyckas på egen hand. När vi stod där och njöt av de vackra vyerna så dök plötsligt två knubbsälar upp ur havet. Riktigt magiskt att få sitta på en klippa i solen och skåda dessa fantastiska sjövarelserna från ca 7 meters håll. Det kallar jag wildlife. Här får ni följa med på min magical day.

2 kommentarer:

  1. Mmmmm, sista bilden är fantastisk, skicka in den till Svenska Dagbladets tävling gällande ljus i foto, då vinner du en kamera, det är sant, fast sista dagen är idag 6 september, du har 9h på dig! Gå in på deras hemsida! Kram Sushma

    SvaraRadera
  2. Men, är det inte sjölejon??
    Kram Eva

    SvaraRadera