måndag 7 september 2009

Sömnlurigheter

Jag är inte en vidskeplig människa som tror på forntida myter och en massa övernaturliga förteelser som förklarar universums mysterier, men att sömnproblem uppstår just vid fullmåne är inte bara en engångsföreteelse, det händer ofta. Som jag har hört har inte fullmånen någon speciell påverkan på människan, utan det är just myten som ligger bakom folks sömnproblem. Personer ligger alltså och vrider och vänder i frustration just för att de räknar med att de ska få sömnproblem. Men grejen med mig är att jag oftast inte ens vet om att det är fullmåne fören jag mitt i natten tittar ut och skådar djävulskapet eller då jag på morgonen får det förklarat för mig varför jag rullat runt i sängen som en idiot. Jag kanske vet om det ändå, undermedvetet liksom. Att det ständigt ligger och gror där inom mig, typ som en automatisk "icke sova" knapp som sätts på när fullmånen lyser. Jag vet inte riktigt vad jag pratar om längre, men astrolog vore nog det kompletta yrket för mig.

Idag har inte jag varit i skolan, för jag och två andra utbytesstudenter fick nämligen åka till ett läkarställe för att vara med på en First Aid course. Ni vet då man får träna på att utöva mun mot mun metoden och leka medvetslös och bli omhändertagen. Det var en avslappnande dag men ack så trött jag var, 7 och 1 halv timme var lite överdrivet. Jag bara gled längre och längre ned på stolen och golvet blev alltså slutpositionen. Men trots min inte allt för entusiastiska och uppiggande närvaro blev jag precis som alla andra belönad med ett intyg på slutet. Så, om ni någon gång i livet hamnar i knipa så vet ni vem ni kan ringa. Det finns dock ingen försäkring med i bilden om något skulle gå snett.

Attbropå det där med att sova så har japaner förmågan att sova under vilka omständigheter som helst. Att åka bil på en guppig väg med Caz som sällskap i baksätet är som att titta på bio. Han gungar härligt med i takt och överasskar gång på gång med nya poser. Underhållning. Nu på kvällen knackade jag nyligen på hans rum för att se vad han sysslade med, men där inne verkade det inte vara något vidare action. Jag klev in och mitt i rummet låg en ihopkurad kille, placerad på golvet med värmefläkten en knapp decimeter från ansiktet.

3 kommentarer:

  1. Om man tänker att månen styr tidvattnet, alltså har en ganska stark inverkan på gravitationen så borde den också kunna påverka människan (om inte annat för att vi består av 72% vatten)? :D

    SvaraRadera
  2. Blir månens dragningskraft större för att solens ljus reflekteras via månen mer mot jorden just vid fullmåne? Eller vad är förklaringen?

    SvaraRadera
  3. Alltså det är inte bara japaner som kan sova hur som helst, indier somnar också när som helst i de mest omöjliga positioner, var som helst och på bara några sekunder, nåt asiatiskt? . . . hur som helst, gud vad jag avundas dem denna förmåga! Kram Sushma

    SvaraRadera